Palvelun käyttöohjeet
Turvapuhelu Palvelun käyttöönottaminen
- Luo tili oma.turvapuhelu.fi rekisteröitymissivulla
- Laadi/Luo uusi soittokalenteri (Soiton sisällön vaihtuessa, toista tapahtuma)
- Valitse kenelle soitetaan
- Kenelle ilmoitetaan jos läheisesi ei vastaa
- Soittotapahtuman sisältö
- Soittotapahtumien aikataulutus
- Aktivoi Soittokalenteri
Yksityiskohtaiset ohjeet yllä oleviin kohtiin saat, kun klikkaat alla olevia palkkeja.
Palvelun käyttöönottamisen vaiheet
Rekisteröidy oma.turvapuhelu.fi sivustolle aloittaaksesi palvelun käyttämisen.
Rekisteröitymisvaiheessa sinulta kysytään:
- Etu- ja sukunimi
- Sähköpostiosoite
- Puhelinnumero
- Mieleisesi salasana
Palvelun asiakkaana puhelinnumeron tulee olla matkapuhelinnumero, koska palvelun rekisteröinti ja akuutit tiedotteet toimitetaan sinulle tekstiviesteinä.
Voit luoda oman tilisi alle yhden tai useita eri henkilöitä, joille haluat kohdistaa turvapuhelu-soittoja. Yhden henkilön soittokalenterin alle saat luotua yhteen henkilöön (puhelinumeroon) kohdistuvia lukuisia eri teemaisia soittoja viikon varrelle, täsmälleen haluaminasi päivinä ja haluamiisi kellonaikoihin toistuvaksi viikottain.
- Valitse: "Luo uusi Soittokalenteri"
- Seuraavaksi täytät sen henkilön tiedot, josta haluat pitää huolta
- Kirjoita hänen nimi tai kutsumanimi (virallista nimeä ei tähän tarvita).
- Puhelinnumero; kaikki ilman välilyöntejä tai välimerkkejä.
- Huomioi suuntanumero (varsinkin), jos kyseessä on lankapuhelinnumero.
- TARKISTA, että numero on varmasti oikein - numeroa pystyy tarvittaessa muokkaamaan myöhemmin tarpeen mukaan.
- Mihin ilmoitetaan jos huolehdittava ei vastaa puheluun?
- Kirjoita haluamasi puhelinnumero ilmoituksia varten. Tämä voi olla joko omasi, tai muu sovittu puhelinnumero (ilman välilyöntejä ja välimerkkejä).
”Soiton sisältö”
- Anna vapaamuotoinen haluamasi nimi tälle soitolle.
- Valitse puhelussa käytettävä sisältö:
- Mikäli haluat luoda itse äänitteen, valitse ”Luo uusi äänite”. Seuraa painikkeiden takaa tulevia ohjeita.
- Mikäli käytät valmiita olemassaolevia äänitteitä, paina ”Valitse äänite”.
Katso ja kuuntele palvelun valmiit äänitteet kohdasta Turvapuhelu Palvelun äänitekirjasto.
Voit kuunnella äänitteiden sisällön, ja sen jälkeen valita haluamasi klikkaamalla kyseistä riviä.
”Soiton aikataulutus”
Valitse päivät ja ajat kyseiselle soitolle/soittotyypille.
Valitsemalla ”joka päivä” voit helpottaa päivien ohjelmointia.
- Jos valitset ”joka päivä” ja kirjoitat sille riville kellonajan, pääset silti edelleen muokkaamaan päiviä ja kellonaikoja erikseen tarpeen mukaan.
Ruksista voit myös poistaa tiettyjä päiviä.
- Jos haluat kyseisen soiton vain yhdelle tai muutamille päiville, voit klikata ruksista suoraan haluamasi päivät, ja kirjoita haluamasi kellonajat viikonpäivän kohdalle. ”plus” -merkistä (= tähän kuvake) voit lisätä samalle päivälle lisää kellonaikoja.
Kun soittokalenteri tälle soitolle on valmis, jatka ”seuraava” - painikkeella tallentaaksesi kalenterin.
Seuraavassa näkymässä voit vielä kuunnella valitsemasi äänitteen ja tarvittaessa vaihtaa äänitteen.
Jos haluat muita soittoja uudella teemalla, klikkaa ”Lisää uusi ajastettu soitto”.
Toimi kuten ensimmäisen soiton ohjelmoinnin kanssa.
KAIKKI VALMISTA: AKTIVOI SOITTOKALENTERI.
Olemassa olevan soittokalenterin käyttäminen
Näin muokkaat olemassa olevaa soittokalenteria
Klikkaa oma.turvapuhelu.fi etusivulla haluamaasi soittokalenterin nimeä (kalenterin nimi ja puhelinnumero).
Jos haluat muokata olemassa olevaa soittotapahtumaa, klikkaa avautuneen soittokalenterin rivillä näkyvää "kynä kuvaketta", rivin oikeasta reunasta.
- Muokkaustila kysyy ensin, haluatko muokata soittokalenterin nimeä tai äänitettä. Kun nämä muutokset ovat valmiit, valitse "Seuraava".
- Seuraavassa näkymässä voit muokata soittokalenterin kellonaikoja. Vaihtoehtoja on kaksi:
- Jos haluat poistaa soiton koko päivältä, poista rasti kyseisen päivän kohdalta. Lisäämällä rastin uudelleen, voit samalla antaa uuden kellonajan.
tai - Jos sinulla on lisättynä useampi soitto samalla äänitteellä, samalle päivälle, voit poistaa yksittäisen painamalla rivin lopussa olevaa punaista ympyrää jossa on X merkki sisällä.
- Jos haluat poistaa soiton koko päivältä, poista rasti kyseisen päivän kohdalta. Lisäämällä rastin uudelleen, voit samalla antaa uuden kellonajan.
- Lisää tai poista kaikki haluamasi rivit ja paina "Seuraava"
- Tämän jälkeen kaikki pitäisi olla valmista.
Muutokset astuvat voimaan muutosta seuraavasta tasatunnista.
Palvelun vakioäänitteet ja äänen käsittely
Tekstistä puheeksi
Muutama esimerkki Tekstistä puheeksi tekniikalla luoduista äänitteistä ja äänistä.
Malliääni Harri:
"Tervehdys Liisa, tyttäresi Maija pyysi minua soittamaan sinulle ja tarkistamaan että sinulla on kaikki hyvin. Kiitos kun vastasit puhelimeen - kuullaan taas, kuulemiin."
Malliääni Noora:
"Hyvää huomenta. Tässä on Noora, soittelen turvapuhelupalvelusta. Tyttärenne pyysi meitä tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Ja niinpä tuntuu olevan. Turvallista päivää. - Kuulemiin."
Malliääni Selma:
"Hyvää iltaa mummi. Minä olen Selma turvapuhelupalvelusta, tyttäresi pyysi minua soittamaan. Tämä on muistutus iltalääkkeistä. Muista ottaa lääkkeet nyt. - Kuulemiin."
Ohjeet luettavan viestin kirjoittamiseen automaattista lukijaa varten.
Nykyaikaiset automaattiset lukemisohjelmat ovat jo hyvin luonnollisia eivätkä ns. junailmoituksia. Kun kirjoittaa niiden luettaviksi tekstejä, kannattaa ottaa huomioon muutama asia, joita automaatti ei välttämättä lue luonnollisesti.
Tekstejä kirjoittaessa on hyvä miettiä myös sisällön sopivuutta vastaanottajalle. Esimerkiksi muistisairaalle ei kannata kirjoittaa monimutkaisia polveilevia tekstejä.
Tässä ohjeita tekstien kirjoittamiseen:
- Pidä teksti lyhyenä, yksinkertaisena ja selkeänä. Tekstin maksimipituus on 400 merkkiä mukaan lukien välilyönnit, välimerkit yms.
- Pilkut ja pisteet tekevät puheeseen lyhyen, luonnollisen tauon.
- Jos muistutat muistisairasta jostain asiasta, esimerkiksi lääkkeen ottamisesta, syömisestä tms., niin sijoita se yksi ainoa tärkeä asia viestin loppuun ja kerro se kehottamalla toimiman heti. Näin siksi, että hän toimisi heti eikä unohtaisi asiaa. ”… ja otahan se lääke nyt heti, ettei unohdu.”
- Kirjoita kaikki sanat kokonaan, älä käytä mitään lyhenteitä. (Ei klo vaan kello.)
- Kirjoita kaikki numerot kirjaimin, myös kellon ajat ja päivämäärät. Älä käytä tekstissä lainkaan numeroita. (Ei 10.9. klo 8.00 vaan syyskuun kymmenes päivä kello kahdeksan.)
- Älä käytä erikoismerkkejä.
Ja kuuntelehan äänite aina ennen kuin tallennat sen lopullisesti käyttöösi.
Usein kysytyt kysymykset - UKK
Tähän osioon päivitetään asiakkailta tulleita yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Kysymyksiä voit esittää esim. sähköpostilla asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@turvapuhelu.fi.
- Saavatko palvelua käyttää muutkin kuin ikäihmiset? Minulla on eka- ja tokaluokkalaiset, joille soitan töistä joka kouluaamu sillä hetkellä, kun pitää lähteä kouluun. Työni luonteen vuoksi soittaminen ei aina ole helppoa. Heille aikakäsite ei ole vielä tarpeeksi tuttu ja leikkiessä aika kuluu niin, etteivät huomaisi aina lähteä kouluun oikealla hetkellä.
- Tottahan toki palvelua voi käyttää kenelle tahansa. Vaikka itsensä muistuttamiseen. : )
- Jos aloitan maksuttoman testikäytön, jatkuuko se maksullisena automaattisesti, kun testikäyttö on päättynyt?
- Kun testikäyttö päättyy, palvelu päättyy siihen eikä jatku automaattisesti. Voit tietysti jatkaa palvelua testikäytön jälkeen maksullisena, jos haluat, mutta testikäyttö ei sido sinua mihinkään eikä jatku automaattisesti. Rohkeasti vain hakemaan testiasiakkuutta, ei ole pelkoa, että "unohtaisit" perua asiakkuuden ja asiakkuus jatkuisi maksullisena vasten tahtoasi.
- Miten testiasiakkaaksi pääsee?
- Testiasiakkaaksi haetaan sivulla olevan linkin "Hae mukaan testiryhmään" kautta. Täytä pyydetyt yhteystiedot ja kerro lyhyt perustelu, miksi sinun tai läheisesi olisi hyvä päästä mukaan testiryhmään. Valitsemme testiryhmään erilaisia ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Testiryhmäläisiltä toivomme vastineeksi ainoastaan runsasta palautetta. Mitä enemmän ja "huonompaa" sitä parempi, sillä niin pystymme kehittämään palvelua edelleen.